Історія заснування патентно-правової фірми Prima Veritas
Спеціально для Hubs, керуючий партнер та засновник Prima Veritas Наталія Владимирова розповіла про юридичний бізнес, а також поділилася секретами успішного старту.
Ідея
Я – юрист, і, напевно, як і всі юристи, так чи інакше допомагаю знайомим. Але всім завжди суворо говорила, що тема «Ти ж юрист» до мене не підходить. Я спеціаліст з інтелектуальної власності, це ніяк не пов'язано з ДТП, розлученнями, орендою та іншим. Тому до мене зверталися лише у справі і, звісно, такі підробітки давали привід задуматися про бізнес.
Я розуміла, що рано чи пізно, пізно чи рано, але захочу, щоби була своя патентно-правова фірма. Саме вузькоспеціалізована. Вважаю, що кожен має бути професіоналом у своїй справі. Ви ж не лікуєте зуби у терапевта, наприклад, хоча він теоретично знає, як це робити.
Але, мабуть, як і багатьом офісним працівникам, мені не вистачало чарівного стусану. Ним стала декретна відпустка. Коли дитині було три місяці, я зрозуміла, що хочу працювати. Але на колишній роботі на мене чекали тільки на full-time. Кинути дитину на няню не могла. І подумала: а чи не спробувати почати свою справу?
Прикинувши все, зрозуміла, що я зовсім нічого не втрачала, адже починала бізнес з нуля, без серйозних фінансових вкладень – вкладала тільки те, що почала заробляти. Так народилася моя юридична компанія Prima Veritas.
Я по крихтах зібрала потрібну і близьку мені бізнес-інформацію. Багато знань та натхнення дала книга Карла Сьюелла «Клієнти на все життя», дуже раджу. Вона швидко і легко читається, застосовується практично під будь-які послуги. Багато чого дали хлопці з Бізнес-Молодості, та й інші натхнально-окриляючі статті та книги про бюджетний та юридичний маркетинг.
Почала я зі сторінки у Facebook. Створила групу, почала додавати безліч людей, переважно власників компаній, і писати в повідомленнях, що я займаюся реєстрацією торгових марок. Багато хто цікавився і робив перші замовлення. Я побудувала цей невеликий поки що бізнес з нуля і нічого не вкладала в нього з особистих заощаджень. Просто тому, що їх не було
Старт
Якщо поетапно згадувати кроки до моєї мети, то спочатку я зрозуміла, що корабель треба назвати. Після десятків пропозицій від друга-копірайтера взялася вигадувати сама. Знала точно, що не хочу назву «Володимирова та партнери», точно знала, що хочу латину. Почала просто підбирати за словником те, що подобається. Так народилася Prima Veritas – Перша істина. І це дуже підходить саме до нашої сфери, адже хто перший запатентує ідею, той і має рацію.
Після цього я зрозуміла який саме хочу логотип. Точно знала, що хочу гіллясте, приземлене дерево. Логотип замовляла у студентів старших курсів факультету дизайну, лишилась дуже задоволена. Ну а потім уже бренд-бук, сайт, люди, офіс.
Бренд-бук замовляла відразу після логотипу у того ж студента, тому все разом мені обійшлося близько 800 грн, що дорівнює послузі з подачі заявки на одну ТМ.
Сайт обійшовся у 1200 грн. Щоправда, у майбутньому він двічі доопрацьовувався, і зараз мені здається, він не є ідеальним, тому будуть ще зміни.
Помічниць спочатку я брала у форматі стажування. Чесно говорила дівчаткам-випускницям юрфаків на співбесіді: «Я — мама, вирішила спробувати власний бізнес. Багато чого знаю, можу навчити. Бажаєте? Давайте разом". Так підібралися потрібні люди.
Офіс я орендувала разом зі своєю мамою, котра займалася консалтингом у сфері fashion. Вона має великий офіс і багато вільних місць. Перші кілька місяців вона подарувала мені безкоштовно для старту. Менеджери працювали за відсотки.
Вийшло, що клієнти надходили, а витрати були на початковому етапі на мінімальному рівні. Але поступово перевела колег на зарплату молодших юристів і почала оплачувати оренду спочатку, виходячи з людиномісця, а потім виходячи з площі офісу.
Загалом на розгойдування пішло 3 місяці зі стабільними витратами: позаштатний бухгалтер (вона досі працює з нами) на півставки, операційні витрати офісу, премії дівчатам та мобільний зв'язок.
Маркетинг
Ми позиціонуємо себе як сервіс. При цьому пропонуємо додаткові послуги, які надають лише у міжнародних компаніях, або не надають зовсім. Наприклад, супроводжуємо процес реєстрації sms та email повідомленнями про статус заявки, надаємо послугу подання заявки онлайн у нас на сайті. Працюємо без передоплати.
Ми схильні довіряти людям. На жаль, трапляються випадки: «Вибачте, я передумав», коли вже все оформлено. Але це досить рідко.
Крім того, ми маємо ще одну конкурентну перевагу. Багато патентних повірених – це дуже дорослі чоловіки та жінки, які дійсно працюють «тільки за рекомендацією». Ми ж вливаємо максимум нових маркетингових технологій: email-розсилки, лідогенерація, робота з існуючими клієнтами, партнерство з різними проектами та працюємо оперативно.
Сьогодні наші клієнти – здебільшого малий та середній бізнес. Приблизно половина клієнтів приходить за рекомендацією – і це найдешевший маркетинг – просто робити свою роботу добре, а з моїм перфекціонізмом не можу інакше.
Якщо говорити про пряму рекламу, то найкраще працюють інтернет-майданчики: Facebook, Youtube-канал, контекстна реклама, контент сайту. Загалом, на маркетинг витрачаємо близько 10% прибутку, включаючи зарплату маркетолога, який цим займається. І поки що я тримаюсь позиції «максимум бюджетного маркетингу».
Обіг Prima Veritas у 2014 році склав понад 330 000 гривень, по відношенню до чверті мільйона 2013 року. Щомісяця у нас з'являються нові клієнти, повертаються старі. Наразі база клієнтів становить понад 300. За кількістю поданих заявок на ТМ у 2013 році ми увійшли до ТОП-10, у 2014 – до ТОП-5. Цього року хочемо потрапити до ТОП-3. Все поступово та за планом.
У 2015 році планую залучити нових партнерів та вийти на міжнародний рівень.
Специфіка галузі
Например, после Нового года нам чудом удалось переехать в новый крутой офис. Волей случая проводили мероприятие для клиентов – мастер-класс по маркетингу – в помещении бизнес-центра Regus, в который я просто влюбилась. И мы выбрали наиболее приемлемую возможность для нас сейчас – коворкинг: обходится выгоднее, чем предыдущий офис на Майдане, но выглядит на порядок престижнее. Нюанс в том, что за все время работы клиенты приходили в офис не так часто, поэтому мы смело переехали в новое помещение. Что удивительно, новость в Facebook о новом офисе привела новых клиентов и порадовала существующих, поэтому получили дополнительный полезный эффект.
У цій галузі дуже важливий одяг, за яким зустрічають. Мене виростив як фахівця патентний повірений старого гарту, який любив повторювати: «Запам'ятай, всі клієнти в нашому бізнесі тільки за рекомендацією». Як бізнесмена, мене виростили зовсім інші люди. Тому я працюю як професіонал старого гарту, але як бізнесмен – нового.
Колись мені потрапила під руку стаття про те, на чому варто економити юридичній фірмі в кризу, на чому ні. У ній радили скорочувати все і вся, окрім солідного офісу, а в складні часи рекомендували брати ще крутіші офіси.
Справа в тому, що для клієнтів юридичних компаній дуже важливо розуміти, за що вони сплачують гроші. І коли вони бачать крутий офіс, дорогий годинник та інші атрибути успіху та багатства, вони розуміють: «Так, якщо вони дозволяють собі такий офіс/машину/годинник/телефон і т.д., значить, у них є на це гроші, значить у них багато клієнтів, отже, розумні, значить і мені треба».
Наприклад, після Нового року нам дивом вдалося переїхати до нового крутого офісу. Волею нагоди проводили захід для клієнтів – майстер-клас з маркетингу – у приміщенні бізнес-центру Regus, в який я просто закохалася. І ми вибрали найбільш прийнятну нагоду для нас зараз – коворкінг: обходиться вигідніше, ніж попередній офіс на Майдані, але виглядає на порядок престижнішим. Нюанс у тому, що за весь час роботи клієнти приходили до офісу не так часто, тому ми сміливо переїхали до нового приміщення. Що дивно, новина у Facebook про новий офіс привела нових клієнтів та порадувала існуючих, тому отримали додатковий корисний ефект.
Складності
На нашу нішу дуже впливають особливості життя в Україні сьогодні. На жаль, у мене повністю відпали дуже життєздатні регіони в частині бізнесу. Східні регіони та Крим – це криниця дрібних бізнесів. Крим відпав відразу («Навіщо нам тепер українські реєстрації?»), Схід відпадає поступово і досі, що зрозуміло…
Реєстрація ТМ займає близько року, а за умов нинішньої нестабільності в країні продавати таку «тривалу» послугу стає складно. Для багатьох цей термін викликає більше сумніву, ніж впевненості у необхідності реєстрації. Багато хто не знає, що з їхнім бізнесом станеться за місяць, не те, що за рік. Тому так, зараз досить складно, але це дає поштовх робити більше для свого бізнесу – шукати нові шляхи розвитку.
Наприклад, у 2015 році ми поки що у тестовому режимі запустили послугу юридичного супроводу бізнесу. Найняли понад 20 юристів-професіоналів у різних галузях права, щоб всебічно надавати послуги. Це пов'язано з тим, що до нас почали звертатися наші клієнти за тією ж схемою «ну ви ж юристи». Подивимося, що з цього вийде. Також у 2015 році вестимемо суди.
Але є й інші складності та підводні камені. Наприклад, я не була готова до того, що люди не розуміють, навіщо захищати інтелектуальну власність. Усі мають розуміння того, без чого не можна вести бізнес в Україні – потрібно зареєструватися як підприємець чи юрособа. Але реєструвати торгову марку згідно із законом не обов'язково, крім сфери виробництва алкоголю, навіщо ж? Адже й так усе гаразд. Кому я потрібний? Або часто зустрічається: Мене всі і так знають. При чому буває, клієнти навіть уже й зважилися – дзвонять, звертаються, а все одно кажуть: «Ви знаєте, я працюю вже 5-10-20 років у цьому бізнесі, ну і нехай»…
Мене це дивує, і обурює одночасно. Доводиться переконувати, доводити необхідність захисту своїх інтелектуальних прав і все одно не завжди вистачає аргументів.
Не лише з клієнтами бувають складнощі, а й із колегами. Мені доводиться наймати людей, творити команду. Виявилось, для мене це не так просто. Мені складно визначити порядність людини під час прийому працювати. Я дуже відкрита і швидко приймаю нових людей, швидко починаю їм довіряти, близько підпускати до себе, любити… а дарма.
Довелося попрощатися з деякими співробітниками і відчуття від розлучення не найприємніші. Але не можу поки що працювати інакше. Така я людина.
І ще один момент. Враховуючи, що я розпочала бізнес у декреті і продовжила його у другому декреті, не встигнувши вийти з першого, то складно, звичайно, ідеально контролювати роботи з усіма клієнтами. Доводиться часто ризикувати та делегувати більше, розуміючи, що це може призвести до моїх особистих вибачень перед клієнтом чи навіть втратою клієнта. Але це вже мінуси поєднання бізнесу та материнства, на які я йду усвідомлено.
Порода
Декрет – найкращий час, щоб почати. Потім ви втягнетеся в рутину і вже зовсім не буде бажання. Якщо є можливість розпочинати, починайте. Особливо якщо нічим, як у моєму випадку, не ризикуєте.
Я глибоко переконана, що найуспішніші бізнеси можливі лише у разі збігу двох чинників: професіоналізму та любові до своєї справи. Робіть те, що любите. Мені допомагає любов до того, що я роблю.