+38 (067) 409-82-01

+38 (067) 406-64-10

+38 (067) 443-44-14

au.satirev-amirp%40eciffo

Як захистити свою ідею?

Як захистити свою ідею?

Цим питанням задаються безліч новачків, намагаючись втілити в життя свою ідею. Як захистити своє право як автора на ідею нового проекту?

Відповідно до ЦК України авторське право не поширюється на ідеї, процеси, методи діяльності чи математичні концепції як такі. До цього переліку входять і теорії, принципи, процедури, системи, способи та відкриття, навіть якщо вони виражені, описані, пояснені, проілюстровані у творі. Це означає, що не виражені об'єктивно ідеї та творчі задуми автора твором авторського права не вважаються.

Дуже важливо розуміти, що в такому разі правова охорона не поширюватиметься на ідею, бо авторське право захищає лише форму вираження твору, а не його зміст, технічні рішення. У таких умовах ідею дуже легко поцупити.

Як правило, стартапери пропонують своїм інвесторам підписати NDA – угоду про нерозголошення. На жаль, на цьому етапі захист їхнього власного бізнесу закінчується.

Звичайно, нічого поганого в цій угоді немає, навіть навпаки, це договір про взаємні права та обов'язки сторін з приводу розкриття та використання ідеї, відповідальності за взяті зобов'язання та інші деталі. Але ця угода захистить ваш майбутній бізнес лише у закритому колі відносин «підприємець-партнер-інвестор» і не захистить від недобросовісної конкуренції поза цими відносинами.

Як висновок — саме те, що впадає першим у вічі (назва, упаковка), тобто інтелектуальна власність є цінністю №1, яка потребує захисту при створенні свого бізнесу.

Потужними способами захисту прав автора в даному випадку є реєстрація своєї інтелектуальної власності — торговельної марки, логотипу, а також патентування винаходів, корисних моделей та промислових зразків – що дозволить захистити бренд, зовнішній вигляд продукції (упаковки, тари) та технології виробництва продукту. У такий спосіб ви закріпите за собою не тільки виняткове право розпоряджатися ними на власний розсуд та право отримувати доходи від їх комерціалізації, а також право забороняти користуватися ними третім особам.

Перш ніж виконувати вищезгадані процедури, слід або проконсультуватися з експертами в цій галузі, або доручити їм цю роботу. Адже процес цей не тільки найправильніший і найбезпечніший для стартапу, а й досить затратний за часом і силами.

Реєстрація знаку на товари та послуги - це, перш за все, дуже далекоглядне рішення для вашого бізнесу-початківця. Однією з найголовніших переваг реєстрації прав на об'єкти інтелектуальної власності є захист свого бізнесу від контрафакту та недобросовісної конкуренції, адже покупець більш охоче користується цими товарами та послугами через загальну популярність ТМ. Саме такі знаки викликають довіру та впевненість у якості.

Зловмисне використання конкурентами вашої інтелектуальної власності може підірвати ділову репутацію підприємства, призвести до втрати наявного та потенційного покупця і, як наслідок, до зменшення попиту, продажу та уповільнення розвитку бізнесу. Саме з метою запобігання такій ситуації в майбутньому та своєчасному захисту стартапу в сьогоденні, так важливо спочатку зареєструвати свою інтелектуальну власність. Адже в іншому випадку витрачені сили, час і кошти на реєстрацію виявляться не такою вже й великою платою в ситуації, коли вже не буде нічого захищати.

Ідея – нововведення завжди потребує патенту, зареєстрованого не лише у вашій країні шляхом подання заявки на патент та отримання свідоцтва про інтелектуальну власність, але ще краще – реєстрації в зарубіжних країнах, щоб якомога «прикрити з тилу» свою ідею. Також захисна функція полягає у виключенні недобросовісної конкуренції у формі законного використання упаковки іншими виробниками для позначення товарів низької якості.

Якщо ж ваш бізнес будуватиметься на ідеї, інтерпретованій з успішного зарубіжного досвіду – варто розуміти, що захистити її від крадіжки буде набагато складніше, бо завжди знайдеться людина «швидша за вашу», яка встигне втілити її в життя на пару днів/місяців раніше. У цьому випадку вже нічого не зробиш, адже в цій сфері, як кажуть, хто не встиг – той запізнився.

Отже, висновок напрошується сам, що на перших етапах створення свого бізнесу для захисту своїх ідей їх потрібно втілити в життя шляхом реєстрації своєї інтелектуальної власності. Адже якщо довго тягнути з її здійсненням – є великий ризик просто згаяти момент. Навіть якщо вашу ідею не поцуплять – населення планети Земля понад 7 мільярдів людей, і можна лише уявити, скільки її амбітних представників мають власні ідеї для стартапу. Хтось виношує ідею все життя, але ніяк не набереться сміливості її втілити, а хтось вже на певному етапі її втілення і т. до. зробить хтось інший.

Автор: Ольга Якуша, спеціаліст Prima Veritas з інтелектуальної власності

Made with