Торговельні марки, авторські права, патенти – у чому ж різниця?
Коли ви вперше стаєте власником малого бізнесу, ймовірно, одна з останніх речей, про які ви думаєте, це знання всіх тонкощів права інтелектуальної власності (ІВ). Тим не менш, ви швидко зрозумієте, що саме інтелектуальна власність є вашим найціннішим активом, який приносить вам прибуток, але лише в тому випадку якщо він надійно захищений. Залежно від вашої бізнес-моделі та того, як ви плануєте комерціалізувати свої ідеї, вам можуть знадобитися різні види захисту ваших прав.
То як же дізнатися, коли слід подавати заявку на патент, торгову марку чи авторське право або ж обрати відразу декілька форм захисту ІВ? Багато людей не знайомі з тонкощами цих термінів і путають їх, часто посилаючись на патент, коли насправді мова йде про торговельну марку, або називають всі права інтелектуальної власності патентом. Правда в тому, що це різні поняття хоч і мають на меті одне - захистити вас або ваш бізнес від так званих “наслідувачів”, які намагаються заробити на вашій же ідеї.
В даній статті ми розглянемо основні відмінності між авторським правом, торговельними марками та патентами аби допомогти вам зрозуміти як найкраще захистити свою творчість та ідеї.
Авторське право
Авторське право - це унікальний тип інтелектуальної власності, який охоплює та захищає оригінальні авторські твори, включаючи пісні, книги, фільми, скульптури, фотографії, статті, комп’ютерні програми, вміст веб-сайту, бази даних та багато іншого. Ключовим є те, що твір повинен мати відповідну форму вираження, тобто існувати на фізичному чи цифровому носії, такому як папір, плівка чи цифровий файл. Важливо підкреслити, що авторські права не захищають ідеї, теорії, принципи, методи, процедури, процеси, системи, способи, концепції, відкриття, навіть якщо вони у творі виражені, описані, пояснені, проілюстровані. До прикладу, ви написали та опублікували книгу в якій описали новий метод навчання. Цей метод не буде захищений авторським правом і ви не матимете права забороняти будь-кому використовувати описаний вами метод у власних цілях, проте, у вас буде право заборонити копіювати, переробляти чи розповсюджувати викладений у книзі матеріал.
Фактично, вам не обов’язково реєструвати авторські права, щоб захистити свій твір, адже як тільки ви зробили фотографію чи написали пісню, ви автоматично стаєте автором та право володільцем таких прав. Однак офіційна реєстрація авторського права дає можливість засвідчити вашу першість у авторстві та таким чином довести її до громадськості, окрім того, свідоцтво буде важливим доказом у суді щодо вирішення можливих спорів, пов’язаних з охороною авторських прав. Твори, захищені авторським правом (зареєстровані чи незареєстровані), можуть мати символ ©.
Захист авторських прав дає творцям право контролювати використання їх творів різними способами, такими як створення копій, публічне виконання, трансляція, використання в мережі тощо, а також отримувати відповідну економічну винагороду.
Торговельна марка
Торговельна марка або ще знак для товарів та послуг – це вагомий актив брендингу, що прив'язаний до товару або послуги та визначає джерело їх походження. Торговельні марки найчастіше мають форму фірмових найменувань (наприклад, "Nike"), логотипів (наприклад, галочка Nike), слоганів (наприклад, "Just Do It") або їх комбінацій. Однак в якості торговельних марок можуть виступати також форми товару або їх упаковки, кольори, різні елементи, що рухаються, голограми, або навіть звуки. Основною вимогою до торговельної марки, що підлягає захисту, є її розрізняльна здатність, що дозволяє споживачам відрізняти товари/послуги її власника від товарів/послуг інших осіб.
Така форма захисту, на відміну від авторського права, підлягає обов’язковій державній реєстрації, щоб захистити свою ТМ, та допомагає запобігти плутанині серед споживачів та несанкціонованому використанню з боку конкурентів. Позначаються торговельні марки символом ® (після успішної реєстрації) або ™ (якщо заявка перебуває на розгляді).
Люди часто використовують слово "бренд" замість "торговельна марка", але між цими двома термінами є різниця. Торговельна марка покликана викликати у споживача певні асоціації з компанією чи особою та є частиною їх бренду, а бренд – це маркетингова концепція, яка тісно пов’язана з репутацією компанії, вона охоплює те, як люди ставляться до вашого продукту чи послуги.
Пояснити головну відмінність торговельної марки від авторського права можна на прикладі реєстрації логотипу компанії. Так, логотип може підлягати захисту і в тій і в іншій формі. Проте, у випадку реєстрації логотипу в якості торговельної марки, такий знак буде захищати унікальну ідентифікацію бренду та дасть змогу споживачам відрізнити його продукт (конкретний товар чи послугу) від інших компаній, тоді як авторське право буде запобігати копіюванню, відтворенню або розповсюдженню такого логотипу (його зображення) незалежно від товарів або послуг для яких такий логотип буде використаний.
Саме тому, більшість успішних бізнесів для захисту своєї інтелектуальної власності покладаються як на реєстрацію торговельних марок, так і на реєстрацію авторських прав, адже бренд - це більше ніж просто знак для товарів та послуг.
Патент
Патентування є однією з найпоширеніших і найпотужніших форм захисту інтелектуальної власності, основною метою якого є заохочення інновацій та комерціалізація технологічних досягнень.
Тобто, якщо ви винайшли щось у будь-якій сфері технології (пристрій, речовину, спосіб, тощо) або ж винайшли новий спосіб удосконалити те, що вже існує, чим хочете поділитися та/або вивести на ринок, саме патентування забезпечать вам правовий захист та контроль та вбереже ваші втілені ідеї від їх недобросовісного використання з боку конкурентів. В Україні отримати патент (охоронний документ) можна на винахід (корисну модель) та сорт рослин.
Додатковою категорією патентування у галузі художнього конструювання є реєстрація прав на дизайн (промисловий зразок), що в Україні засвідчується свідоцтвом (раніше патентом). Свідоцтво на промисловий зразок захищає зовнішній вигляд виробу або його частин, проте, на відміну від винаходу (корисної моделі), не захищає його функціональні властивості.
В порівнянні з реєстрацією авторських прав та торговельної марки, процес подання патентної заявки є складним і потребує багато часу, саме тому, рекомендовано заручитися допомогою досвідченого патентного повіреного чи юриста.
Підсумовуючи, можна сказати що реєстрація патенту захищає право на створення, використання, продаж чи імпорт матеріального втілення нової ідеї, а не саму ідею. Реєстрація торговельної марки захищає ідентифікатор джерел товарів чи послуг. Реєстрація авторських прав захищає оригінальний творчий матеріальний вираз ідеї, але не саму ідею.